Selecteer een pagina

Food2Smile, De Inspiratie Factor

“Als klein bedrijf, op nummer 7, binnen komen op de lijst van ’40 Meest Inspirerende Bedrijven Van Nederland’, hoe kan dat?” Een vraag die we keer op keer horen.
Voor ons als Food2Smile in eerste instantie ook een verrassing, want we waren ons helemaal niet zo bewust van onze ‘inspiratie status’. Want voor ons is het ‘gewoon’ wat we doen.

Waarom we het dan wel voor anderen zijn?
Dan kunnen we alleen maar aangeven met wat we van anderen horen:
Jullie Purpose is wel héél bijzonder
Tja, we willen kinderen helpen gezonder door het leven te gaan, zodat ze er zo lang mogelijk van kunnen profiteren. En als het ook helpt bij mama, papa, opa en oma, des te beter. En als dat betekent dat iedereen aan ‘de appel gaat’, nog beter. Geld verdienen is voor ons geen doel op zich.
Die combi van Purpose en Purse in PURpoSE is wel heel leuk
Staat Purpose bij ons voorop, we streven er uiteraard wel naar om voldoende geld (Purse) te verdienen om onze continuïteit te verzekeren. Dus investeren we voorzichtig, gooien geen geld over de balk, werken veel samen en luisteren goed naar onze klanten en partners.
Concept selling in plaats van Product selling: uniek
We willen een totaal pakket bieden aan kinderen, waar voorlichting en gezondere snacks en snoep een totaal vormen. Zodat niemand een excuus heeft om het niet te doen. De hele reeks producten zijn zo gekozen dat er een gezonder alternatief tegenover een bekende verleider staat. Onze proteïne rijke en minder vette chips tegenover de traditionele chips. Onze snoepjes, sommige bijna zonder calorieën, tegenover snoepjes die veel meer suikers en calorieën bevatten. Belangrijk is dat we alles op elkaar laten aansluiten en steeds de meest verantwoorde keuze van dat moment maken. Reden om voortdurend te kijken naar nieuwe ontwikkelingen als het gaat om suikervervangers, vet, zout etc
Voorlichting/awareness staat écht voorop
Dat klopt, bewustwording van wat te veel suiker op latere leeftijd kan veroorzaken is voor ons nummer 1. Dat is ook de reden om samen met de Apenheul een lesboekje voor groep 6 te ontwikkelen, waarin de bioloog (Thomas) van de Apenheul vertelt hoe apen gezond blijven en Miriam hoe we dat als mensen kunnen doen. Waar we kunnen leggen we op scholen uit wat de voorbeelden zijn van gezondere keuzen.
Dat ‘School Approved’ is gelijk raak
We stemmen onze keuzen zoveel mogelijk af op aanbevelingen van het Voedingscentrum. Met name de richtlijnen voor de Gouden Schoolkantine zijn voor ons leidend. Als het maar even kan beantwoorden onze producten daar aan. Dat geven we dan ook aan met het ‘School Approved’ label, zodat iedereen gelijk weet dat het geschikt is voor het meenemen naar school of het verkopen op scholen.
Portion control: heel verstandig
Ja, snoepen en snacken is nu eenmaal niet weg te denken en dat hoeft ook niet als je maar weet wat ‘genoeg’ is. Dat is de reden om al onze producten in kleine, verantwoorde, porties aan te bieden of te verpakken in kleinere hoeveelheden.
Less, less, less in suiker, vet, zout klopt bij jullie
Ja, we bieden steeds een alternatief dat zo min mogelijk ‘schadelijke’ stoffen bevat. Helemaal zonder kan soms niet en dan is het de kunst iets lekkers te maken zonder al te veel ongezonde compromissen.
No, no, no in toegevoegde suikers en foute e-nummers, heel goed
Als we ervoor gaan, gaan we er ook voor. Dus kiezen we gezondere alternatieven en zijn voortdurend op zoek naar nog betere oplossingen zonder dat de smaak negatief wordt beïnvloed. Kinderen zijn als geen ander gevoelig voor de smaak.
Transparantie, eindelijk duidelijk wat erin zit
Voor elk product kijken we niet alleen wat de effecten zijn, maar ook wat er in zit. En maken dat overzichtelijk zichtbaar, zodat onze klant door de bomen het suikerbos weer ziet.
Jullie vermijden dierlijke stoffen, fantastisch
Ja, ook zo’n puntje waar we hard aan gewerkt hebben. We willen dat zoveel mogelijk kjnderen van onze spullen kunnen genieten. Allergie, diabetes of zelfs geloof zijn dan belangrijke drempels. Bijna alles is nu gelatinevrij.
Jullie zijn écht sociaal!
Dat klopt. We laten onze producten verpakken in de sociale werkplaats van Pluryn. Dat zijn ook ‘onze’ mensen, die met trots meewerken aan de missie van Food2Smile. Dat geeft ons een goed gevoel en onze ‘meewerkers’ daar weten waarvoor ze het doen. Dubbele winst. Maar we doen meer, zoals het doorgeven van onze kennis aan stagiaires en je mag bij ons ook werken als je ‘een vlekje’ hebt. Ook het uitkiezen van partners die ‘sociaal’ serieus nemen is voor ons normaal. Zo creëren we ook elders zinnig werk en werkgelegenheid.
Jullie gaan voor Fairtrade
We geloven in gelijke kansen voor iedereen. Eerlijk handel drijven hoort daar ook bij. Dus is bijvoorbeeld ‘slaafvrij’ een must voor ons en dat lukt ook. We ontwikkelen nu chocolade op basis daarvan.
Eigen scholingsproject in Kenia, mooi.
Ja, we geloven al heel lang in het verbeteren van onderwijs en het opleiden van kinderen in minder ontwikkelde landen. Met het Twiga project in Kenia dragen we daar al sinds 1997 aan bij. Ondanks de overval die we daar hebben meegemaakt, waardoor we niet meer naar het land terug kunnen, blijven we ‘onze’ kinderen steunen. Zodat zij op hun beurt weer een voorbeeld zijn voor andere kinderen daar.
Kids Council, wat een vondst
Nou, dat valt wel mee. We willen dat onze klanten het laatste woord hebben. Dus hebben we een aantal kinderen gevraagd met ons mee te denken in een Kids Council. Ze proeven nieuwe producten en praten mee over wat we gaan doen. Met verrassende resultaten. Zo hebben we onze verpakking veranderd op basis van hun advies en zijn er chocosmiles en marshmallows bijgekomen.
‘Samen’ is bij jullie geen loos woord
Dat zou ook niet best zijn als je zoiets fundamenteels wilt veranderen als wij willen. Dan is alle hulp welkom. Samenwerking met pretparken, scholen, JOGG, maar ook leveranciers, distributeurs en supermarkten is dan een MUST. Voornaamste partners zijn onze Food2Smile ambassadeurs: de tevreden klanten. Als die tevreden zijn vertellen ze het verder. Voor ons cruciaal omdat we nu eenmaal geen bedrag met veel 0’en hebben voor reclame.
Jullie blijven steeds positief!
We blijven geloven in ‘beter’, in meer bewuste consumenten en in meer verantwoorde producten. Het gaat langzaam, maar elk stapje is er 1. Steeds meer scholen kiezen voor ‘gezonder’, net als ziekenhuizen. Van elke stap worden wij blij! Samen vechten tegen de suikerkaai is niet makkelijk, maar we gaan ervoor.
Talent telt bij jullie
We geloven niet in hiërarchie, functiebeschrijvingen en beloningsgesprekken. Wel in samen groeien. Iedereen draagt met zijn of haar talenten een belangrijk steentje bij. Snel inspelen op veranderingen en kansen pakken staat voorop. Dan maak je onvermijdelijk fouten die lessen voor iedereen opleveren. Positief zijn en blijven dus, ook daar. Het heeft één nadeel: we zijn allergisch voor negatieve mensen!
Jullie STORY is écht
Jazeker. We geloven niet in ‘gemaakte’ PR verhalen. Daar prikken mensen feilloos doorheen. De drive van, met name Miriam, om kinderen te helpen voel je meteen. Net als haar strijd voor een gezondere lifestyle met dito producten. Laat haar maar eens vertellen hoe ze dat in de praktijk met kinderen doet. Dat vergeet je nooit meer en inspireert je gelijk.