Selecteer een pagina

Food2Smile, De Inspiratie Factor

“Als klein bedrijf, op nummer 7, binnen komen op de lijst van ’40 Meest Inspirerende Bedrijven Van Nederland’, hoe kan dat?” Een vraag die we keer op keer horen. Voor ons als Food2Smile in eerste instantie ook een verrassing, want we waren ons helemaal niet zo bewust van onze ‘inspiratie status’. Want voor ons is het ‘gewoon’ wat we doen.

Waarom we het dan wel voor anderen zijn?
Dan kunnen we alleen maar aangeven met wat we van anderen horen:
Jullie Purpose is wel héél bijzonder
Tja, we willen kinderen helpen gezonder door het leven te gaan, zodat ze er zo lang mogelijk van kunnen profiteren. En als het ook helpt bij mama, papa, opa en oma, des te beter. En als dat betekent dat iedereen aan ‘de appel gaat’, nog beter. Geld verdienen is voor ons geen doel op zich.
Die combi van Purpose en Purse in PURpoSE is wel heel leuk
Staat Purpose bij ons voorop, we streven er uiteraard wel naar om voldoende geld (Purse) te verdienen om onze continuïteit te verzekeren. Dus investeren we voorzichtig, gooien geen geld over de balk, werken veel samen en luisteren goed naar onze klanten en partners.
Concept selling in plaats van Product selling: uniek
We willen een totaal pakket bieden aan kinderen, waar voorlichting en gezondere snacks en snoep een totaal vormen. Zodat niemand een excuus heeft om het niet te doen. De hele reeks producten zijn zo gekozen dat er een gezonder alternatief tegenover een bekende verleider staat. Onze proteïne rijke en minder vette chips tegenover de traditionele chips. Onze snoepjes, sommige bijna zonder calorieën, tegenover snoepjes die veel meer suikers en calorieën bevatten. Belangrijk is dat we alles op elkaar laten aansluiten en steeds de meest verantwoorde keuze van dat moment maken. Reden om voortdurend te kijken naar nieuwe ontwikkelingen als het gaat om suikervervangers, vet, zout etc
Voorlichting/awareness staat écht voorop
Dat klopt, bewustwording van wat te veel suiker op latere leeftijd kan veroorzaken is voor ons nummer 1. Dat is ook de reden om samen met de Apenheul een lesboekje voor groep 6 te ontwikkelen, waarin de bioloog (Thomas) van de Apenheul vertelt hoe apen gezond blijven en Miriam hoe we dat als mensen kunnen doen. Waar we kunnen leggen we op scholen uit wat de voorbeelden zijn van gezondere keuzen.
Dat ‘School Approved’ is gelijk raak
We stemmen onze keuzen zoveel mogelijk af op aanbevelingen van het Voedingscentrum. Met name de richtlijnen voor de Gouden Schoolkantine zijn voor ons leidend. Als het maar even kan beantwoorden onze producten daar aan. Dat geven we dan ook aan met het ‘School Approved’ label, zodat iedereen gelijk weet dat het geschikt is voor het meenemen naar school of het verkopen op scholen.
Portion control: heel verstandig
Ja, snoepen en snacken is nu eenmaal niet weg te denken en dat hoeft ook niet als je maar weet wat ‘genoeg’ is. Dat is de reden om al onze producten in kleine, verantwoorde, porties aan te bieden of te verpakken in kleinere hoeveelheden.
Less, less, less in suiker, vet, zout klopt bij jullie
Ja, we bieden steeds een alternatief dat zo min mogelijk ‘schadelijke’ stoffen bevat. Helemaal zonder kan soms niet en dan is het de kunst iets lekkers te maken zonder al te veel ongezonde compromissen.
No, no, no in toegevoegde suikers en foute e-nummers, heel goed
Als we ervoor gaan, gaan we er ook voor. Dus kiezen we gezondere alternatieven en zijn voortdurend op zoek naar nog betere oplossingen zonder dat de smaak negatief wordt beïnvloed. Kinderen zijn als geen ander gevoelig voor de smaak.
Transparantie, eindelijk duidelijk wat erin zit
Voor elk product kijken we niet alleen wat de effecten zijn, maar ook wat er in zit. En maken dat overzichtelijk zichtbaar, zodat onze klant door de bomen het suikerbos weer ziet.
Jullie vermijden dierlijke stoffen, fantastisch
Ja, ook zo’n puntje waar we hard aan gewerkt hebben. We willen dat zoveel mogelijk kjnderen van onze spullen kunnen genieten. Allergie, diabetes of zelfs geloof zijn dan belangrijke drempels. Bijna alles is nu gelatinevrij.
Jullie zijn écht sociaal!
Dat klopt. We laten onze producten verpakken in de sociale werkplaats van Pluryn. Dat zijn ook ‘onze’ mensen, die met trots meewerken aan de missie van Food2Smile. Dat geeft ons een goed gevoel en onze ‘meewerkers’ daar weten waarvoor ze het doen. Dubbele winst. Maar we doen meer, zoals het doorgeven van onze kennis aan stagiaires en je mag bij ons ook werken als je ‘een vlekje’ hebt. Ook het uitkiezen van partners die ‘sociaal’ serieus nemen is voor ons normaal. Zo creëren we ook elders zinnig werk en werkgelegenheid.
Jullie gaan voor Fairtrade
We geloven in gelijke kansen voor iedereen. Eerlijk handel drijven hoort daar ook bij. Dus is bijvoorbeeld ‘slaafvrij’ een must voor ons en dat lukt ook. We ontwikkelen nu chocolade op basis daarvan.
Eigen scholingsproject in Kenia, mooi.
Ja, we geloven al heel lang in het verbeteren van onderwijs en het opleiden van kinderen in minder ontwikkelde landen. Met het Twiga project in Kenia dragen we daar al sinds 1997 aan bij. Ondanks de overval die we daar hebben meegemaakt, waardoor we niet meer naar het land terug kunnen, blijven we ‘onze’ kinderen steunen. Zodat zij op hun beurt weer een voorbeeld zijn voor andere kinderen daar.
Kids Council, wat een vondst
Nou, dat valt wel mee. We willen dat onze klanten het laatste woord hebben. Dus hebben we een aantal kinderen gevraagd met ons mee te denken in een Kids Council. Ze proeven nieuwe producten en praten mee over wat we gaan doen. Met verrassende resultaten. Zo hebben we onze verpakking veranderd op basis van hun advies en zijn er chocosmiles en marshmallows bijgekomen.
‘Samen’ is bij jullie geen loos woord
Dat zou ook niet best zijn als je zoiets fundamenteels wilt veranderen als wij willen. Dan is alle hulp welkom. Samenwerking met pretparken, scholen, JOGG, maar ook leveranciers, distributeurs en supermarkten is dan een MUST. Voornaamste partners zijn onze Food2Smile ambassadeurs: de tevreden klanten. Als die tevreden zijn vertellen ze het verder. Voor ons cruciaal omdat we nu eenmaal geen bedrag met veel 0’en hebben voor reclame.
Jullie blijven steeds positief!
We blijven geloven in ‘beter’, in meer bewuste consumenten en in meer verantwoorde producten. Het gaat langzaam, maar elk stapje is er 1. Steeds meer scholen kiezen voor ‘gezonder’, net als ziekenhuizen. Van elke stap worden wij blij! Samen vechten tegen de suikerkaai is niet makkelijk, maar we gaan ervoor.
Talent telt bij jullie
We geloven niet in hiërarchie, functiebeschrijvingen en beloningsgesprekken. Wel in samen groeien. Iedereen draagt met zijn of haar talenten een belangrijk steentje bij. Snel inspelen op veranderingen en kansen pakken staat voorop. Dan maak je onvermijdelijk fouten die lessen voor iedereen opleveren. Positief zijn en blijven dus, ook daar. Het heeft één nadeel: we zijn allergisch voor negatieve mensen!
Jullie STORY is écht
Jazeker. We geloven niet in ‘gemaakte’ PR verhalen. Daar prikken mensen feilloos doorheen. De drive van, met name Miriam, om kinderen te helpen voel je meteen. Net als haar strijd voor een gezondere lifestyle met dito producten. Laat haar maar eens vertellen hoe ze dat in de praktijk met kinderen doet. Dat vergeet je nooit meer en inspireert je gelijk.

Food2Smile heeft een heuse Kids Council. We vinden dat kinderen, onze voornaamste klanten, mogen meepraten over wat we (gaan) doen en hoe we het (willen) doen. En uiteraard wordt er ook geproefd ☺

We zoeken 10 kinderen tussen de 8 en 14 jaar die twee keer per jaar naar Amersfoort willen/kunnen komen (op zaterdag) om met ons en elkaar te overleggen over de beste manier om de missie van Food2Smile waar te maken: overgewicht de wereld uit, goede voorlichting geven, gezondere snacks en snoep aanbieden (als next best).

Dat doen we in een leuke omgeving op een speelse manier. De eerst komende live sessie organiseren we in mei in de Apenheul, een zeer gewaardeerde partner van Food2Smile.

Ook tussentijds informeren we onze Kids Council over nieuwe ontwikkelingen of proefsessies.

De benoeming is voor 2 jaar. Reiskosten worden vergoed.

Zijn er meer liefhebbers dan plaatsen dan proberen we een zo goed mogelijke verdeling over de leeftijden en de achtergronden te maken.

Je kunt reageren naar miriam@food2smile.nl (liefst voor 1 maart)

Als je jarenlang werkt met kinderen die overgewicht hebben, of een graadje erger: obesitas dan heb je veel kids gezien die niet goed in hun vel zitten. Ze worden gepest, hebben een minderwaardigheidsgevoel, durven zich niet uit te kleden bij de gymles, balen dat ze geen leuke kleren kunnen kopen, lopen snel te hijgen en doen dan maar liever helemaal niet meer mee met een wedstrijdje of slaan door in bijna niks meer willen eten. Kortom: ellende. Met mijn methode leerde ik hen en hun ouders een gezondere levensstijl maar in mijn optiek hoort af en toe snoepen daar wel gewoon bij.
Snoepen en frisdranken zijn twee grote boosdoeners als het gaat om overgewicht en daar iets aan doen, werd mijn missie. Want ik was er, ook toen al, vast van overtuigd dat snoepen beter en gezonder kon. Zonder al die suikers maar ook zonder zoetstoffen als aspartaam en acesulfaam-K en soortgenoten. Gewoon, ik vond dat tenminste gewoon, met kleurstoffen uit groente, fruit en kruiden, en met een stuk minder calorieen dan het snoep van de grote merken.
En het kán dus. Wij hebben het bewezen. Snoep dat net zo lekker is maar een stuk minder belastend voor je lijf en daar maken we heel wat kleine en grote mensen heel blij mee.

Twiga Education & Coaching

Miriam is niet alleen de oprichtster van Food2Smile maar ook van Stichting Twiga Education & Coaching in Kenia (eerst onder de naam Stichting Saidia Msambweni)

De stichting is al sinds 1997 actief aan de kust van Kenia in en rondom het dorp Msambweni.

1997 – 2009

Onderwijs

Bouwen

Je bent er in Kenia niet als je scholen bouwt. Klaslokalen zonder leerkrachten hebben niet veel zin. Wij leidden zelf leraren op, betaalden hun salaris en gaven bijscholing aan al werkende leerkrachten van de overheid.

Materiaal

Daarnaast brachten we computers, kochten we ter plekke bibliotheekboeken, hebben op een school een complete bieb gebouwd, organiseerden we sportdagen, discussiemiddagen en kwamen er vrijwilligers om remedial teaching te geven.

Twiga’s

We scouten kinderen die intellectueel boven het maaiveld uitsteken. Twiga is Swahili voor giraffe: we richten ons op kinderen die de potentie hebben verder te kunnen kijken dan hun neus lang is.

Msambweni is een dorp zonder werkgelegenheid; je hebt er of een klein stukje land, vist op zee. De gezinnen zijn groot, de kansen om het iets beter te krijgen klein. In een omgeving die mensen intellectueel weinig te bieden heeft, lopen kinderen met universiteitspotentie tegen een muur op, ze komen niet verder dan hun dorpsschooltje en de kans dat ze hun hele leven onder de mangoboom doorbrengen is 99%.

Om die spiraal te doorbreken spoort Twiga deze kinderen op, zorgt dat ze op een lagere school komen die ze uitdaagt. Het halen van een goede score bij de KCPE (Kenya Certificate of Primairy Education) zorgen wij voor plaatsing op een National Secondary school, dit zijn scholen die de beste kans bieden op een latere plaats op een universiteit.

Door onze goed onderbouwde selectie criteria, commitment van de ouders, regelmatig contact met de scholen en de blijvende begeleiding door Miriam. Thomas en Stephan, hebben onze Twiga’s de maximale kans om hun talenten te ontplooien.

We maken een kind dus mee vanaf de onderbouw basisschool tot het afstuderen op de universiteit of college.

Lepra

Msambweni had in de jaren 60-80 een lepra ziekenhuisje. Patienten verbleven er langdurig en vaak settlden ze zich in de directe omgeving daarvan. De leefomstandigheden waren erbarmelijk. In 2004 hebben we een nieuw dorp gebouwd met 25 huisjes en sanitaire voorzieningen.

2009 – heden

Door een overval in ons huis in 2009 waren wij genoodzaakt Kenya te verlaten en het project in afgeslankte vorm voort te zetten. Toezicht op het lepradorp, scholen bouwen en leerkrachten opleiden kan niet van afstand dus die activiteiten hebben we noodgedwongen moeten staken.

Maar kids kun je halverwege hun opleiding hun dromen niet afpakken dus die tak zetten we voort. De bestuursleden Thomas van Haelen en Stephan van Houtem gaan gemiddeld 1x per jaar naar Msambweni toe en verder communiceren we met de kinderen en de scholen via internet en mobieltjes. Dat lukt goed en we zijn dan ook heel trots op onze Twiga’s.

Een paar voorbeelden van het succes van onze aanpak:

Mashid

Oudste zoon uit een gezin van 9 waarvan geen van beide ouders een inkomen hebben. Mashid was onze 1e Twiga en was nooit verder gekomen dan het dorpsschooltje als hij geen sponsor had gehad. Hij was, en is, een absolute uitblinker met de goeie instelling qua ambitie en doorzetten. Het is hem gelukt om op de beste scholen te komen en af te studeren als mechatronic engineer met een geweldige baan bij Bamburi Cement. Hij woont nu in Mombasa, is getrouwd en heeft 2 dochtertjes.

Isabelle

Een meisje uit de vreselijke sloppenwijk van Mombasa. Ons eerste bezoek aan haar zullen we nooit vergeten: het piepkleine propvolle kamertje met een bed, een stoel en verder dozen met spullen. Zij, haar moeder en 2 broertjes woonden daar en sliepen om de beurt in bed en stoel. Haar vader was omgekomen bij een auto ongeluk, moeder verdiende wat met wassen en strijken bij mensen van hun kerk en de toekomst was een groot vraagteken. Isabelle was slim en had een enorme wil om áls ze de kans kreeg, die met beide handen aan te pakken. Dat heeft ze bewezen. Met alle problemen die zich thuis voordeden, heeft ze het al die jaren vol gehouden en is ze nu leerkracht. Zie haar trots en zelfverzekerd voor haar klas staan hier.

Food2Smile voor Twiga

Bij Twiga kun je de  opleiding voor een kind sponsoren. Je betaalt dan tussen de €600-800 per jaar en daar worden dan de collegekosten, accommodatie en eten en drinken voor het kind van betaald.

Food2Smile draagt daar graag aan bij en als je als klant een donatie achterlaat bij het afrekenen dan komt het bij een Twiga terecht die daardoor kan studeren en ook een Mashid of Isabelle kunnen worden doordat jij ze de kans geeft hun talenten te ontwikkelen.

*Namen aangepast omwille van de privacy

Yvonne: zonder vader en zonder uitzicht, wonend in de sloppenwijk van Mombasa. Zo’n meisje zet alles op alles als ze de kant krijgt een opleiding te volgen. Een echte Twiga die het met veel doorzettingsvermogen heeft geschopt tot onderwijzeres voor special need kinderen.

Een typisch Twiga voorbeeld. Vader overleden, moeder niet volledig bekwaam, hij zou zonder sponsor nooit een fatsoenlijke toekomst hebben. Maar dat heeft hij nu wel, hier loopt hij stage bij een titaniumbedrijf.

Thomas, een van de bestuursleden van Twiga op bezoek. Elk jaar weer een hoogtepunt voor de kids en voor ons.

Food2Smile is een Social Enterprise!

Food2Smile is geboren vanuit de missie om overgewicht en obesitas terug te dringen. Dat zijn maatschappelijke doelen en daar hoort een maatschappelijk verantwoorde manier van ondernemen bij. Geen loze woorden maar echte daden. Wij doen dat zo:

  • Lid Social Enterprise

Wij zijn lid van Social Enterprise. Een organisatie die ons inspireert, waar we gelijk gestemde ontmoeten en waar we obstakels en successen kunnen bespreken.

  • Co-Packer

Wij laten onze producten voor ene groot deel inpakken bij Plurijn, een organisatie waar mensen wonen met afstand tot de arbeidsmarkt. Zij zijn trots op het werk in ‘hun’ snoepfabriek met alle vrolijke kleurtjes en  wij zijn blij met de arbeidsvreugde die wij bij hen zien en de goede kwaliteit die geleverd wordt.

  • Duurzame verpakkingen

Waar mogelijk gebruiken we biologisch afbreekbare verpakkingen.

  • Team

In ons team is plaats voor mensen die anders wellicht minder snel een baan zouden vinden. Waar nodig geven we net die persoonlijke aandacht die het mogelijk maakt om ondanks ‘ issues’ gewoon lekker te kunnen werken en zo mee te draaien in het arbeidsproces.