Suiker: het ware verhaal

Alles wat je over suiker zou moeten weten

‘Snoepen en frisdranken zijn de twee grootste boosdoeners als het gaat om overgewicht.’

Suiker zit in (bijna) alles

Suiker is een wonderlijk product. Weet je dat we per jaar wel 40 kilo suiker eten? Het zit in bijna alle levensmiddelen die we kopen. Niet alleen in snoep, koek en ijs maar ook in je plakje ham, potje babyvoeding en ketchup. We eten het elke dag en je kunt er bijna niet meer omheen. We genieten ervan of voelen ons er schuldig bij. We zijn er aan verslaafd of verafschuwen het. Suiker wordt alom bejubeld en verguisd. Het zoete goedje speelt een grote rol in ons leven, en tóch weet de gemiddelde mens er niet veel van. Wat doet suiker eigenlijk met je en waarom kunnen we er beter niet teveel van eten?

Wat is suiker?

Suiker is een verzamelnaam voor een grote groep koolhydraten met verschillende benamingen, zoals glucose, fructose, galactose, lactose, maltose etc. Je kan de suikers herkenen doordat de namen eindigen op – ose.  Koolhydraten geven je energie, dat meten we in het aantal calorieën. Voor alles wat je doet heb je energie nodig. Om te kunnen denken, ademen, je lichaam op temperatuur te houden en te bewegen. Je kunt niet zonder koolhydraten. De koolhydraten die je via je voeding binnenkrijgt, worden in je lichaam omgezet in glucose. Alle koolhydrten bevatten 4kcal. Krijg je meer koolhydraten binnen dan je voor je energie nodig hebt? Dan slaat je lichaam dit op als vet. Ja, je hebt dus suiker nodig. Maar zoals bijna alle met mate.

De gevaren van suiker

Snoep je veel dan krijg je veel snelle ofwel geraffineerde suikers binnen. Deze suikers die aan bijna alle producten worden toegvoegd of de suikers die jij zelf toevoegt aan je eten of drinken, hebben geen enkele voedingswaarde, maar zorgen wel dat je calorieën inneemt. Verder raak je van deze geraffineerde suikers eerder vermoeid. Dat is niet het enige.  Sterker nog, als je (te)veel suiker eet, kan het je gezondheid (ernstig) in gevaar brengen. We weten allemaal dat veel inname van snelle suikers zorgt dat je dik wordt,  de kans op obesitas vergroot en het slecht voor je tanden is. Maar hier stopt het lijstje met gevolgen niet. 

Meer weten over suiker?

Wil je nog meer weten over suiker? Welke fabels zijn er over suiker en welke feiten zijn? Zijn er suikervervangers, die wèl zorgen voor die zoete smaak maar die niet zo veel nadelen hebben als de geraffineerde suiker? Welke zijn dit dan en wt zijn de voor-en nadelen van deze suiker vervangers?

Miriam Bouwens heeft alles voor je op een rijtje gezet in dit boek: Suiker op de korrel.