Vechten tegen de suikerkaai

Ik ben op kruistocht tegen té véél suiker. Dat was de reden om, via coaching en begeleiding, in eerste instantie kinderen te helpen die overgewicht hebben en gezonder moeten gaan leven. Omdat in de praktijk bleek dat die kinderen niet snoep- en snackloos door het leven willen gaan viel al snel de vraag ‘zijn er geen gezondere alternatieven, zonder toegevoegde suiker?’. Het antwoord was ‘NEE!’. En dan heb je de keuze: dat antwoord voor lief nemen of er iets aan gaan doen. Wél dus, wat de geboorte was van Food2Smile. Snacks en snoep gaan bieden die kinderen lekker vinden, maar ze zoveel mogelijk behoeden voor overgewicht. Zodat we, in combinatie met goede voorlichting, kunnen voorkomen dat die kinderen op latere leeftijd een scala aan ziekten gaan krijgen als gevolg van de slechte start in hun jeugd! Een jeugd, waar pesten als gevolg van overgewicht ook vaak aan de orde is.

Suiker, té veel suiker. Inmiddels wereldwijd de alom erkende oorzaak van hart- en vaatziekten, diabetes en overgewicht. De laatste tijd verschijnt er ook steeds meer wetenschappelijk onderzoek over de negatieve relatie tussen suiker en ouderdomsziekten, zoals Alzheimer en andere geheugenproblemen.

Hoog tijd dus om het gebruik van suiker aan de kaak te stellen en mensen bewuster te maken van het ‘téveel’!

 

Minder suiker

Simpelweg allemaal minder suiker eten dus. Was het maar zo simpel! Want het zit inmiddels OVERAL in. Om het zoet te maken of om de bewaartijd te vergroten. In hoeveelheden die je liever niet wilt weten. Van melk tot energiedrankje, van ketchup tot chocolade.

Algemene richtlijn is dat we niet meer dan 15 suikerklontjes per dag zouden moeten nemen (voor vrouwen 12.5 suikerklontje en mannen 15). Als je gezond eet en drinkt krijg je dat al op een natuurlijke wijze binnen, omdat veel al natuurlijke suikers bevat, zoals in fruit. Wat moet je dan met al die toegevoegde suiker. Die zich in je lijf omzet in vet en dus indirect verantwoordelijk is voor al die ziekten. Maar ook direct zorgt voor een aanslag op je bloedsuikerspiegel, waardoor de kans op Diabetes aanmerkelijk toeneemt.

Goed voor een hele farma industrie van pillen en medicijnen, slecht voor je gezondheid.

 

Belangen

Maar de commerciële belangen zijn enorm, dat kun je je voorstellen. Snoep, snacks, chocolade, etenswaren, drankjes…ze zouden allemaal moeten omschakelen op gezondere alternatieven. En dat doe je niet zomaar, want die inspanning kost geld en zolang de consument het niet eist kun je er lekker mee doorgaan. Dat is ook de reden dat er wetenschappelijke studies verschijnen die als conclusie hebben dat ‘het met die suiker wel meevalt’. Studies die zijn betaald door de industrie zelf.

Gelukkig worden die studies meer en meer ‘doorgeprikt’. Een goed teken, net als een consument die echter steeds meer wakker wordt en gezondere keuzen wil maken. Gelukkig..

Het antwoord van producenten is dan vaak ‘we gaan voor Light’. Met het vervelende gevolg dat in plaats van suiker gekozen wordt voor nare chemische stoffen als aspartaam of xylitol. Die er in wetenschappelijke studies vaak nog slechter afkomen voor je lijf dan suiker. Van de regen in de drup dus.

 

ZELF doen

Er zit dus niks anders op dan alle energie te steken in betere voorlichting en betere alternatieven.

Dat is precies wat we doen met Food2Smile. We hebben voor eigen rekening en risico alternatieve, gezondere, snacks en snoep ontwikkeld. Zonder toegevoegde suiker, zonder foute E-nummers en als het even kan ook nog eens zonder gluten, gelatine en lactose. Zodat zoveel mogelijk kinderen, maar ook volwassenen, ervan kunnen profiteren.

Dat doen we gelukkig niet alleen. Steeds meer geweldige partners doen met ons mee. Zoals de Apenheul. Samen met hen hebben we een voorlichtingsboekje voor Groep 6 gemaakt. Waarin we speels vertellen hoe apen zich gezond houden en wat we daar als mensen van kunnen leren. En als kinderen dan op de Apenheul komen vinden ze er onze producten.

 

Verantwoordelijkheid nemen

Voor scholen en ziekenhuizen, die als geen ander een voorbeeldfunctie hebben, hebben we een heel palet aan gezondere alternatieven beschikbaar. Allemaal passend bij het certificaat ‘De Gezonde Schoolkantine’.

“Fantastisch, wat let ze om dat gelijk te gaan gebruiken?”, hoor ik je zeggen. Tja, wat ons betreft niks, maar in de praktijk valt dat nog steeds vies tegen. Kreten als ‘De kinderen willen het niet’, ‘het is te duur’ en ‘we hebben het uitbesteed’ vallen het meest.

Nou laten we alles wat we bieden éérst testen door kinderen. Als het niet lekker is gaan we het niet maken. Dus ‘niet lekker’ kan niet aan de orde zijn. ‘Niet willen’, omdat ze vallen voor allerlei vormen van kindermarketing en dus DAT willen en niks anders, gaat voorbij aan de verantwoordelijkheid die we als ouders en begeleiders moeten hebben voor de (toekomstige) gezondheid van Nederland.

‘Het is te duur’ is ook niet aan de orde, want dat ligt vaak aan de marge die de tussenhandel of verkoper wil scoren. Geld is dan een groter argument dan sociaal/maatschappelijk welzijn. Geen goede zaak. Iets minder marge, maar wel gezondere kinderen is een nadrukkelijke keuze. Met de wetenschap dat als we allemaal gezondere alternatieven gaan gebruiken de prijs vanzelf zakt!

En het argument ‘we hebben het uitbesteed’ is natuurlijk weglopen voor je eigen verantwoordelijkheid. Je kunt het makkelijk op basis van je eigen, gezonde, voorwaarden uitbesteden!

 

De suikerkaai

We vechten dus op alle fronten tegen de Suikerkaai. Niet makkelijk, maar zoals je weet begint alle verandering bij weinigen die erin geloven. En we zien en merken dat we navolging krijgen. Consumenten en bedrijven die geloven in eerlijk en gezond zakendoen.

Daar willen we er meer van!

Want samen vechten tegen de suikerkaai kan heel wat ellende, heel wat levens besparen. En hoe vroeger we er onze kinderen voor besparen des te beter!

En laat je niet afleiden door de opmerking ‘Ach, het valt wel mee’, want in de praktijk wordt er veel meer geld uitgegeven om het te houden zoals het is, dan om het te veranderen.

En als er dan veranderd wordt moet dat om de goede redenen zijn. Moet het authentiek en geloofwaardig zijn. En niet om de aandacht af te leiden van wat er werkelijk aan de hand is: het afdekken van de waarheid door mooie verhalen te vertellen. Zoals ‘suiker is niet slecht, gewoon meer bewegen, dan komt het wel goed’…

Doe met ons mee. Vecht tegen de Suikerkaai. Want alleen samen maken we een einde aan overmatig suikergebruik!