Woensdag 22 mei, maar liefst 115 nieuwsgierige, en naar bleek, zeer betrokken, investeerders hebben van de uitnodiging gebruik gemaakt om te komen kennis maken met Food2Smile. Geweldig!

Complimenten

Gerard van Vliet heette iedereen welkom en liet iedereen het berichtje zien van Colinda Hoegee (die De Tuinen -nu Holland & Barrett- succesvol heeft gemaakt): “Hee, Gerard, ik wilde je alleen zeggen dat ik het fantastisch vind hoe je Food2Smile hebt ontwikkeld! Groet Colinda”. Een compliment voor het hele Food2Smile team.

Ambassadeurs

Gerard gaf verder aan elke investeerder vooral te beschouwen als Ambassadeur van Food2Smile. Er is nadrukkelijk voor gekozen om met veel investeerders te gaan samenwerken in plaats van met een investeringsfonds. Persoonlijke betrokkenheid staat garant voor een grotere (ver)binding met het merk Food2Smile, een merk dat immers sociaal maatschappelijk wil uitblinken en dan telt nadrukkelijk meer dan geld alleen (Purpose en Purse = PURpoSE).

Geschiedenis

Miriam leidde iedereen door het ontstaan en de geschiedenis van Food2Smile heen. Via het helpen van kinderen die op school gepest worden vanwege ‘te dik zijn’ en de door haar ontwikkelde ‘Afvallen Junior’ methode, het schrijven van boeken daarover voor kinderen en vooral ouders, de steeds terugkerende klacht van ouders dat ze niks ‘gezonds’ konden vinden, naar de persoonlijke zoektocht van Miriam om die gezondere alternatieven te ontwikkelen. Een zoektocht die veel energie, (vrije) tijd en geld heeft gekost, maar eindigde in een internationaal ijzersterk merk als ‘Food2Smile’. Gericht op het terugdringen van overgewicht en obesitas.

Met 6 kernwaarden:

  • eerlijk
  • gezonder
  • bewust
  • rebels
  • lekker Guilt Free
  • SMILE
Missie

We willen informatie geven over een gezondere leefstijl, gezondere snacks en snoep aanbieden (vetarm, zonder toegevoegde suikers en ongezonde E-nummers) en zijn voortdurend op zoek naar nog betere alternatieven.

Dat doen we vanuit een ‘concept’, waarmee we elke school/sportkantine (en elke ander verkooppunt) onder het label van Food2Smile kunnen voorzien van de gezondere alternatieven voor de gevulde koek, de Mars en de Cola (‘School Approved’ dus). Daarbij werken we samen met partners die hetzelfde beogen, zoals het Voedingscentrum of JOGG (Jongeren op gezond gewicht). Voor alle producten hebben we duidelijke criteria, die ook overal gewaardeerd worden en ons een vaste plek op de Inspiratielijst van het Voedingscentrum hebben bezorgd.

Waar we kunnen dragen we bij aan een duurzamere aanpak (bv verpakking) en een sociale oplossing (zoals het laten inpakken van producten bij de sociale werkplaats). Nu de kapitaalsinjectie vrijwel is voltooit zijn we hard bezig het team te versterken, het assortiment nog completer te maken (de veel gevraagde chocolade komt eraan!) en de marketing/communicatie een boost te geven.

Dat vraagt tijd, want we zoeken de betere, gemotiveerde mensen die passen bij onze ‘gezonde’ aanpak.

‘Champions League’

Inmiddels hebben we in alle relevante markten aansprekende klanten, zoals Optisport (zwembaden), Gezond & Wel, Plus supermarkt, Madurodam, Nemo, Apenheul, Catharina Ziekenhuis, Burgers Dierenpark en Aldi. Wat het makkelijker maakt anderen te overtuigen van onze waarde.

Voor de komende maanden staan het vergroten van het bereik onder consumenten, het uitbouwen van het klantenbestand en het blijven ontwikkelen van nog betere alternatieven dan ook centraal.

Vending2Smile

Daarbij kijken we nadrukkelijk naar ‘drankjes’ (met name voor de automaten) en de sportmarkt (gezondere energie).

In de praktijk werd Food2Smile steeds geconfronteerd met klanten die ook vendingmachines wilden. Er is diverse keren geprobeerd Partnerships met verhuurders van vendingmachines aan te gaan, maar steeds bleek dat als je de regie niet hebt over de inhoud van de machine, de verhuurder al snel kiest voor producten met nog meer marge. Bij de zoektocht naar een goede, betrouwbare partner bleek ook dat de markt van vending lang niet verzadigd is en zeker niet professioneel.

Als Food2Smile zelf vendingmachines gaan aanbieden betekent echter dat de focus eronder leidt (andere kennis, andere service etc). Dus is ervoor gekozen om een apart bedrijf op te zetten: Vending2Smile.

Voordeel hiervan is dat primair de producten van Food2Smile de basis vormen voor de inhoud van de machines (goed voor het volume/omzet van Food2Smile), terwijl de verkoop/verhuur en service van de machines door specialisten kan gebeuren. Uiteraard zal er een voortdurende afstemming plaats vinden tussen de bedrijven en leads uitgewisseld.

Bij de financiering van Vending2Smile hebben de investeerders in Food2Smile nadrukkelijk voorrang!

Vooruitlopend op de start van Vending2Smile heeft Gerard al een bedrijf met 80 machines (en mooie klanten) overgenomen, zodat we een vliegende start hebben.

Business Rebel

Deze aanpak is een voorbeeld van de ‘andere’ manier waarop Food2Smile zich zal onderscheiden van anderen in de markt. Gerard gaf wat voorbeelden daarvan:

– we gaan voor een Food2Smile FANclub, waarbij per regio FAN’s gevraagd worden uit te kijken naar nieuwe klanten en een oogje te houden op bestaande klanten. De FAN’s kunnen ook met onze steun Food2Smile parties organiseren om in hun omgeving mensen de Food2Smile producten te laten proeven.

– we starten met Attractie.nl, waar we klanten uit de entertainment de mogelijkheid bieden om er last minute aanbiedingen op te zetten en zo klanten voor hen gaan werven.

– we gaan mama.nl en papa.nl op dezelfde basis ontwikkelen als influencer platform.

De uitdagingen voor de komende tijd zijn niet gering. Goede mensen vinden, on line scoren en steeds iedereen voorblijven als het gaat om nog betere alternatieven.

Vragen uit de zaal

De vragen van de aanwezigen gaven eens te meer aan hoe de betrokkenheid van de investeerders is.
De voornaamste waren:

– hebben jullie patenten? Dat zou veronderstellen dat we bekend maken hoe we de producten maken en dat willen we niet. Er is dus sprake van het ‘Cola-geheim’ (alleen wij weten het). Fabrikanten uiteraard ook, maar die moeten de formule aanpassen willen ze het ook verkopen aan derden. Uiteraard zijn onze namen en labels wel vastgelegd (oa in de domeinnamen en het merkenbureau).

– hebben jullie concurrenten? Gek genoeg niet met onze ‘formule/concept’. Wel op onderdelen, maar die vormen geen geheel. Klanten zijn bereid voor het (sociale en gezondere) concept extra te betalen, blijkt in de praktijk. We weten dat we in de gaten worden gehouden door grotere spelers. Er komt dus een moment van confrontatie. Vooralsnog zijn we sneller en flexibeler in onze aanpak en kan niemand het concept zomaar overnemen.

– Is er genoeg geld? ‘Genoeg’ in ieder geval voor minimaal de komende 2 jaar, maar je weet nooit wat er allemaal in die tijd gaat gebeuren. In de halfjaarlijkse meeting met de investeerders gaan we kijken naar de voortgang, dus ook naar de cijfers.

– is het assortiment compleet? Zoals aangegeven komt er op korte termijn chocolade aan (puur en melk/noten). We zijn bezig met noten en kijken naar drankjes. We volgen voortdurend alle ontwikkelingen en trends, zodat we op tijd het assortiment kunnen aanpassen met gezondere alternatieven.

Bij dat alles is de hulp van elke investeerder/Ambassadeur hard nodig.

Heb je dus tips, mogelijke leads, ervaringen die je wilt delen: GRAAG!

Proefboxen

Bij het vertrek kregen de aanwezigen allemaal twee snoep/snack boxen mee om reclame mee te maken in hun eigen omgeving. Hiervoor staat een speciale aanbieding op: Bestel direct via deze link maar liefst met 50% korting. De kortingscode hiervoor is: ‘investeerderskorting’ > wanneer je deze invult in de winkelmand wordt de korting automatisch verrekend. p.s. alleen op de 6 proefboxen geldt deze korting.

Je kan ook deze link kopiëren: https://food2smile.nl/proefpakket-investeerder/ 

Bovendien kreeg iedereen een infobox mee van Vending2Smile.

De volgende investeerdersmeeting is op 20 november! Noteer deze alvast in de agenda.